Tuesday, August 22, 2017

Tengah asyik makan, tiba-tiba tikus jatuh dari atas restoran. Hadooiii.

21/8/17

Para pengunjung restoran kaget melihat seekor tikus jatuh dari atap (Foto: Shanghaiist)
 Para pengunjung restoran terkejut melihat seekor tikus jatuh dari atap (Foto: Shanghaiist)
 
SHANGHAI – Pengunjung sebuah restoran di Shanghai, China, mendapat sebuah kejutan tidak disangka pada Jumaat 18 Ogos 2017 malam waktu setempat. Seekor tikus jatuh dari atap restoran ketika mereka sedang asyik menyantap makanan. 

Tikus besar itu terjatuh dan mendarat di kereta tolak makanan yang kosong. Hewan pengerat itu terdiam dan menggelepar beberapa saat sebelum akhirnya mati. Terang saja, para pengunjung langsung terdiam kerana terkejut menyaksikan peristiwa tersebut.

Seperti dimuat Shanghaiist, Isnin (21/8/2017), para pengunjung di Restoran Wujiaochang lalu berteriak ketakutan melihat tikus tersebut mati. Mereka yang duduk dekat lokasi kejadian kontan saja lari terbirit-birit sambil menjerit kuat . 

Salah seorang saksi   menyatakan, tikus itu sebenarnya selamat setelah jatuh dari atap. Akan tetapi, tidak lama kemudian, hewan itu menghembuskan nafas terakhir. 

Para pegawai restoran berusaha menyingkirkan bangkai tikus itu dengan cepat. Akan tetapi, tangan para pelanggan juga dengan cepat bergerak untuk mengabadikan momen tersebut. Tentu saja, insiden itu menjadi viral kerana diunggah ke media sosial oleh beberapa saksi  . 

Pihak restoran lalu beri makan percuma kepada seluruh  pengunjung pada malam itu. Akan tetapi, kebijakan tersebut tidak menghalangi buruknya penilaian dari pengunjung. Salah seorang penikmat makanan mengatakan, tikus itu sudah terlihat sebelum jatuh di bahagian lain restoran. Namun, para staf diam saja hingga insiden tersebut terjadi. 

Otoriti Shanghai menerangkan bahwa restoran itu menyebar racun tikus pada Khamis 17 Ogos 2017 malam demi mengatasi haiwan tersebut. Jelas saja langkah tersebut efektif meski harus mengorbankan reputasi restoran yang jatuh kerana kes tikus tersebut. 

Badan pengawas makanan setempat dan pengurusan daerah  bisnis Yangpu meminta restoran tersebut ditutup untuk sementara waktu. Hal itu dimaksudkan agar pihak restoran dapat membersihkan   tikus agar lebih steril sehingga menjamin keamanan serta keselamatan pengunjung

No comments:

Post a Comment