Wednesday, November 15, 2017

Sakit hati dengan jabatan meteorologi, Guan Eng mahu cipta amaran sendiri

 | November 14, 2017
Ketua menteri Pulau Pinang mahu mengumpul data ramalan cuaca daripada jabatan meteorologi asing untuk amaran yang tepat dan cepat.
lim-guan-eng-jabatan-meteorologiGEORGE TOWN: Pulau Pinang akan mencipta amaran cuaca buruk tersendiri berdasarkan kepada data daripada perkhidmatan meteorologi di rantau ini, kata Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng hari ini.
Beliau berkata, oleh kerana ramalan Jabatan Meteorologi Malaysia (MetMalaysia) lewat dan tidak boleh diharap, satu kajian khas akan dijalankan mengenai bagaimana data ramalan cuaca serantau boleh dihimpun dan digunakan sebagai amaran.

“Saya kecewa dan masih terganggu mengenai amaran merah hujan lebat yang dikeluarkan MetMalaysia pada minit-minit terakhir baru-baru ini.
“Jadi, saya akan minta Penang Green Council untuk mengkaji bagaimana boleh kita memanfaatkan data daripada jabatan meteorologi asing dan gunakan ia untuk manfaat kita,” kata Lim kepada Dewan Undangan Negeri pada ucapan penggulungan hari ini.

Lim mendakwa MetMalaysia mengeluarkan “amaran merah” hanya pada 9.30 malam pada 4 November lepas, 1 jam sebelum hujan lebat melanda negeri itu dan mengakibatkan banjir besar-besaran.

Notis “amaran merah” oleh MetMalaysia merupakan nasihat hujan lebat di satu-satu kawasan yang mungkin melebihi 240mm selama 24 jam. Nasihat itu boleh diturunkan ke tahap kuning jika kadar hujan berkurangan atau cuaca bertambah baik.
Banjir kilat di Pulau Pinang menyebabkan lebih 6,000 orang terpaksa berpindah dan meragut 7 nyawa.

MetMalaysia bagaimanapun menafikan dakwaan mereka lewat mengeluarkan amaran cuaca buruk.
Ketua Pengarah Alui Bahari berkata amaran dikeluarkan seawal 1 November dan diajukan ke pihak berkuasa negeri.
Beliau berkata “amaran kuning”, atau amaran tahap pertama, dikeluarkan pada 1 November.

Persekutuan Pengilang Malaysia (FMM) Pulau Pinang menyeru amaran cuaca lebih awal kerana kilang bernilai tinggi berpangkalan di Pulau Pinang dan perlukan masa untuk buat persiapan
FMT

1 comment:

  1. Alhamdulillah kami sekeluarga ucapkan banyak terima kasih kepada KI RONGGO LAWE atas bantuan KI RONGGO LAWE kami sudah bisa membayar semua hutang hutang kami yang menumpuk setinggi gunung kami juga sudah bisah buka usaha KI RONGGO LAWE, dulunya si saya ragu ragu dan kurang percaya yang namanya pesugihan uang gaib tapi mencoba dan alhamdulillah ternyata KI RONGGO LAWE benar - benar bisa menbantu saya dengan pesugihan uang gaib sekali lagi terima kasih KI RONGGO LAWE salam sukkses selalu.
    kalau mau seperti saya hubungi KI RONGGO LAWE Tlp/WhatsApp : 0853-1403-1099, atau KLIK DISINI

    INILAH JENIS MACAM PESUGIHAN DAN BOCORAN TOGEL 2D 3D 4D 5D 6D.....
    KI RONGGO LAWE Tlp/WhatsApp : 0853-1403-1099, atau KLIK DISINI

    >PESUGIHAN TUYUL| PELARIS USAHA
    >PESUGIHAN UANG GAIB
    >PESUGIHAN JIN KHODAM
    >PESUGIHAN UANG ASMA
    >PESUGIHAN UANG SEPASANG
    >PESUGIHAN UANG BALIK
    >TRANSFER JANIN
    >PESUGIHAN PUTIH TAMPA TUMBAL
    >PESUGIHAN NIKAH JIN
    >PELARISAN DAGANG....



    ReplyDelete