Friday, June 8, 2018

Wanita ini bertahan hidup selama enam hari di Padang Gurun Australia


 08 Jun 2018  

https: img-z.okeinfo.net content 2018 06 08 18 1908245 perempuan-korea-bertahan-hidup-selama-enam-hari-di-padang-gurun-australia-wfINMBa7bz.jpg 
 Joohee Han. (Foto: Polis  Queensland)

QUEENSLAND - Seorang wanita warga negara Korea Selatan bertahan hidup selama enam hari di padang gurun Australia setelah terjatuh dari sebuah tebing curam. 

Joohee Han, yang berusia 25 tahun, mendaki Gunung Tyson  dekat kota Tully, Queensland, Australia, ketika dia tergelincir dan jatuh ke dalam jurang yang dalam.

Dia kemudian pengsan, tetapi berhasil merangkak mendekati air terjun dan tinggal selama berhari-hari tanpa asupan makanan. 

Teman-temannya lantas meminta bantuan pada Rabu lalu setelah Johee Han tidak kembali ke lokasi penginapan rombongan para backpacker.

"Wanita itu berada ... di kawasan yang dipenuhi semak-semak. Dia menderita dehidrasi dan kelaparan dinyatakan hilang selama enam hari," kata polis . 

"Dia sudah terbangkan dari lokasi dengan helikopter dan kemudian dilarikan ke rumah sakit untuk dirawat," demikian penjelasan Polis Queensland.
Pegawai  polis  setempat mengatakan mendaki ke puncak gunung dan mengambil beberapa foto sebelum terjatuh. 

Petugas kesihatan setempat, Hannah Gaulke mengatakan kepada ABC News bahwa Han tidak sedarkan diri selama sekitar lima jam sebelum dia berhasil merangkak ke air terjun yang berbatu. 

"Dia tidak boleh benar-benar melangkah lebih jauh dan dia tidak punya cara untuk keluar dari jurang itu dan di sanalah dia tinggal berhari-hari," katanya. 

Han dilaporkan ditemui setelah teriakannya terdengar dari atas jurang. Pada Khamis, bantuan makanan diberikan kepadanya melalui helikopter dan dia akhirnya mampu naik ke atas dari jurang sedalam sekitar 18 meter. 

Polis  mengatakan Han mampu bertahan antara lain kerana dia mengenakan baju  hujan sehingga membantunya dalam kondisi tetap hangat sampai akhirnya bantuan datang. 

"Dia benar-benar dalam kondisi yang sangat baik, dan tidak mengalami cedera berarti," kata Gaulke. 
   disunting dari BBC Indonesia

No comments:

Post a Comment