Tuesday, July 10, 2018

G25 juga desak hakim kes Najib untuk tarik diri

Diterbitkan
    Kumpulan bekas penjawat awam tersohor negara, G25 juga menyertai desakan agar hakim Mahkamah Tinggi dalam kes rasuah bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak supaya menarik diri daripada mendengar kes itu.

Dalam satu kenyataan hari ini, G25 berkata mereka secara sebulat suara menyokong desakan Presiden Majlis Peguam, George Varughese agar hakim Datuk Mohd Sophian Abdul Razak menarik diri daripada membicarakan kes itu.

"Ini kerana kegagalan hakim itu mendedahkan hakikat bahawa abangnya, Datuk Mohd Soffi Abdul Razak, adalah anggota Umno, dan ahli majlis kerajaan negeri Pahang, serta ADUN Benta di Pahang.

"Memandangkan bekas perdana menteri itu sehingga baru-baru ini adalah presiden Umno dan pengerusi BN, dan juga seorang ahli parlimen Pahang, hakim sepatutnya mendedahkan hubungannya dengan abangnya dan kedudukannya dalam Umno serta kerajaan negeri kepada pendakwaan dan pembelaan sebelum perbicaraan," ata G25.

"Kelaziman perbicaraan adalah bahawa seorang hakim mesti mendedahkan sebarang jenis hubungan dalammana-mana kes yang dibicarakannya kepada semua pihak pada awalnya, dan harus membiarkan pihak-pihak berkenaan memutuskan apakah akan meminta dirinya untuk mengundurkan diri atau tidak," kata G25.

Menurut kumpulan itu, dalam kes berkenaan, Mohd Sophian gagal melakukannya dan oleh itu G25 berpendapat bahawa keputusannya tersebut sangat tidak wajar.
Menurut mereka lagi, keadilan bukan hanya perlu ditegakkan, tetapi juga dilihat dilakukan.

"Kami menyokong hujah-hujah presiden Majlis Peguam yang menuntut supaya hakim itu untuk menarik diri daripada membicarakan kes profil tinggi ini," kata G25.

Pada 4 Julai, Najib didakwa dengan tiga tuduhan pecah amanah dan satu tuduhan penyalahgunaan kuasa berhubung dengan wang RM42 juta yang berada di dalam akaun bank peribadinya. Dana itu dipercayai berasal dari bekas anak syarikat bekas 1MDB, SRC International.

Peguam negara dan ketua pendakwa itu, Tommy Thomas, mendakwa beliau tidak tahu mengenai hubungan hakim berkenaan dengan Umno .
Mohd Soffi adalah ADUN Pahang selama lima penggal dan juga adalah anggota exco kerajaan negeri selama empat penggal.
Malaysiakini

No comments:

Post a Comment