Friday, July 8, 2011

Kera Mengambil Foto Diri Sendiri


Inilah perilaku kera yang ditemui fotografer David Slater yang beberapa waktu lalu berkunjung ke taman nasional wilayah Sulawesi utara, Indonesia. 

Perilaku itu dijumpai Slater ketika ia selesai mengambil gambar. Slater meninggalkan kameranya sejenak untuk satu urusan dan ketika kembali, ia menjumpai kera-kera yang ada di taman nasional itu bermain dengan kamera dan memotret dirinya sendiri. 

"Mereka nakal, melompat dan bermain dengan peralatan. Seekor kera memicit tombol. Suara ketika kamera mengambil gambar menarik perhatian dan kera itu pun terus memicitnya. Pada awalnya mereka takut tapi akhirnya kembali. Sangat menyenangkan boleh melihatnya," kata Slater. 

Menurut Slater, dipastikan kera-kera tersebut telah mengambil ratusan foto diri. Sebuah foto menampakkan kera memamerkan gigi depannya yang besar dan mata berwarna coklat. Koleksi foto-foto monyet tersebut boleh dilihat di YouTube. 

Slater menghabiskan waktu 3 hari berturut-turut dengan kera tersebut. Ia mengatakan bahawa kera di taman nasional itu sangat mesra. "Meskipun mungkin belum pernah berhubungan dengan manusia sebelumnya, tapi mereka tidak nampak terancam dengan kehadiran kami," kata Slater. 

Spesies kera yang dijumpai Slater adalah kera hitam (Macaca nigra). Spesies tersebut hidup di wilayah Sulawesi dan pulau-pulau sekitarnya. Status kera tersebut kini hampir musnah dan masuk Daftar Merah International Union for Conservation of Nature.
sumbar: Kompas.com

No comments:

Post a Comment