Saturday, October 11, 2014

Setelah Buta 12 Tahun, Aku Bahagia Dapat Melihat Isteriku Semula

11/10/14

 
 Foto: copyright dailymail.co.uk
 Katarak membuat penglihatan Winesi March (69 tahun) terganggu selama 12 tahun. Sejak 2 tahun lalu, Winesi benar-benar kehilangan penglihatannya. Dia tidak dapat bekerja atau melihat wajah isterinya lagi. Namun dengan bantuan pembedahan, kini dia dapat melihat kembali wajah isteri yang begitu dicintai.

Senyum berseri tidak boleh disembunyikan dari wajah Winesi ketika doktor membuka kain balutan di matanya. Inilah moment saat Winesi melihat kembali wajah isterinya, wajah yang tidak boleh dia lihat dengan sempurna selama 12 tahun ini. Winesi langsung menari-nari gembira setelah memeluk isterinya dan boleh  melihat cucunya yang berusia 18 bulan. Kebahagiaan ini benar-benar luar biasa, dilansir oleh dailymail.co.uk.

"Saya sangat gembira ketika melihat isteri saya lagi. Saya berkata, ah.. seperti inikah rasanya boleh melihat lagi." ujar Winesi dengan wajar berbinar.

Foto: copyright dailymail.co.uk 
Foto: copyright dailymail.co.uk
Pembedahan katarak dilakukan Winesi di Queen Elizabeth Hospital, Blantyre, Malawi. Pembedahan ini hanya memerlukan waktu 6 minit dan biaya yang sangat murah. Namun selama bertahun-tahun, Winesi dan keluarganya yang tinggal di pedesaan tidak tahu bahawa masalah di matanya boleh diatasi dengan pembedahan. Hingga akhirnya kempen pembedahan katarak membuat keluarga Winesi membawanya ke rumah sakit.

"Saya tidak pernah bermimpi hal ini dapat terjadi," ujar isteri Winesi. "Tidak ada maklumat di daerah kami tentang perawatan mata," lanjutnya.
Winesi dan keluarganya | Foto: copyright dailymail.co.uk 
Winesi dan keluarganya | Foto: copyright dailymail.co.uk
Winesi sendiri bercerita bahawa dia sangat terseksa ketika penglihatannya bermasalah, namun dia masih boleh bekerja sebagai petani. Namun dua tahun lalu penglihatannya benar-benar hilang. Winesi tidak dapat bekerja bahkan harus dibantu ketika makan dan ke tandas. Dia juga sangat khuatir tidak ada yang melindungi isterinya. Maka ketika tahu kondisi matanya boleh  pulih dengan pembedahan, Winesi memberanikan diri untuk menjalani prosedur ini. Hasilnya.. Winesi begitu gembira boleh melihat lagi.

"Sekarang saya boleh melihat lagi dan boleh kembali mengurus pertanian. Saya ingin kembali bekerja dan mulai memasak lagi, melakukan segala hal," ujar lelaki yang terus memancarkan wajah bahagia selama wawancara.
Foto: copyright dailymail.co.uk 
Foto: copyright dailymail.co.uk

Dengan kondisi sehat seperti sekarang, Winesi tak lagi sedih kerana merasa menjadi beban bagi isterinya. Sekarang dia boleh melihat kembali wajah wanita yang begitu dicintai, boleh melihat dan bermain dengan cucunya. Dan yang pasti, Winesi begitu bersyukur diberi kesempatan melihat kembali.
 diedit dari Vemale.com

No comments:

Post a Comment