Tuesday, December 19, 2017

Pampasan tidak dibayar, bekas penoreh getah minta bantuan PM


Kira-kira 70 bekas penoreh getah dari Padang Meha, Kedah berkumpul di luar bangunan Pejabat Perdana Menteri hari ini bagi meminta pertolongan berhubung bayaran penghakiman mahkamahyang belum diterima.

Kumpulan itu yang kebanyakannya terdiri daripada wanita Melayu dan warga tua India berkumpul selama hampir enam jam sebelum mendapat jaminan campur tangan daripada pegawai kerajaan.

Penoreh getah berkenaan merupakan antara 207 plaintif yang berjaya menyaman syarikat perladangan yang telah memecat mereka pada 1995.
Meskipun syarikat berkenaan telah bankrap pada 2005, Mahkamah Tinggi Alor Setar pada 2011 memutuskan agar syarikat itu memberi pampasan sebanyak RM22,500 kepada setiap plaintif.

Menurut anggota pusat jawatankuasa PSM Choo Choon Kai yang turut hadir menemani kumpulan berkenaan ke Pejabat Perdana Menteri, syarikat perladangan itu telah menjual tanah kepada pemaju hartanah pada 1995 yang kemudian memecat pekerjanya tanpa pampasan.

“Apabila pemaju berkenaan bankrap, mereka menuntut pampasan daripada pencair aset syarikat itu. Namun, permohonan mereka tidak dihiraukan oleh pencair aset syarikat berkenaan,” katanya kepada Malaysiakini.

Seorang pegawai tinggi Kementerian Sumber Tenaga Manusia berjanji mengadakan mesyuarat antara kumpulan berkenaan dan pihak berkaitan, kata Choo sebelum kumpulan berkenaan bersurai pada 4 petang.
Mesyuarat itu dijadual diadakan pada 8 Januari di Kulim, Kedah.
Malaysiakini 18/12/17

3 comments:

  1. ingin wujudkan impian anda , raih kesempatan dan menangkan ratusan juta rupiah hanya di ionqq,silakan invite
    pin bb#58ab14f5

    ReplyDelete
  2. ayo bergabung diajoqq , silakan coba keberuntungan anda disini dan menangkan ratusan juta rupiah,hadiah menantikan
    anda silakan bergabung invite pin bb#58cd292c

    ReplyDelete
  3. Mohon dimaafkan sebelumnya....!! terpaksa sy ngeposting disini karna sy sudah mengalami skrg bagaimn rasanya tinggal di perantauan jd TKW. Anak dan suami di tinggal di kampung. Sy dulu 4 tahun 5 bulan tinggal di Hongkong.. hanya jeritan batin dan tetes air mata selalu menharap. tp tdk ada hasilnya sm sekali. Cuman gali lobang tutup lobang trus. dulu.. pengen pulang ke indo gaji tidak seberapa. Tetapi namanya juga rejeki itu tidak ada yg tau. Yg penting kita betul-betul yakin dan percaya Pasti ada jlan keluarnya. Halal tidaknya hanya tuhanlah yg menentukan. Kebetulan waktu itu sy istirahat di kamar buka facebook dapt nmor telpon Mbah Suroto di halaman tki sukses. setelah sy baca ternyata beliau murid Eyang Guru Jugo dari gunung kawi. dengan adanya Pesugihan Dana Ghaib ini dan Pesugihan Anka ghaib/Togel 2D sampai 6D pilihan..., sy memilih jalan Pesugihan Dana Ghaib saja karna tidak ada tumbal menumbal. alhamdulillah ternyata benar2 terbukti hasil nya dari Mbah. skrg sy bsa buka usaha kecil-kecilan di rumah.. ya allah terima kasih rejekimu ini yg enkau berikan. Mungkin ada teman pengen merubah nasib nya seperti sy. ini nomr nya Mbah Suroto +6282291277145 karna tidak ada salahnya kita berbagi. sy sudah merasakan manis pahitnya tinggal di perantauan. Trmksh...

    ReplyDelete