Friday, February 2, 2018

VIDEO-Remaja Ini tiba-tiba lumpuh kerana main game 20 jam

2 Februari 2018
 BEIJING - Seorang remaja di China  tiba-tiba tidak boleh bergerak dari pinggang ke bawah setelah bermain game daring  di kafe internet selama lebih dari 20 jam tak berhenti.

Dilaporkan laman berita QQ.com, remaja yang tidak disebutkan identitinya itu  sedang bermain game di sebuah kafe internet di Jiaxing, provinsi Zhejiang.
Pemuda itu diketahui telah mulai bermain pada Sabtu (27/1/2018) petang dan masih bermain sampai Ahad (28/1/2018) siang.

Namun ketika hendak ke tandas, dia menyedari yang dia tidak boleh menggerakkan kakinya dan tidak dapat merasakan tubuh bahagian bawahnya.
Salah seorang teman remaja itu, yang ada di lokasi mengatakan, temannya mendadak tidak dapat menggerakkan bahagian bawah tubuhnya.
"Sepertinya dia benar-benar kehilangan indera perasanya dan tidak boleh bergerak sama sekali. Kami terpaksa menelipon ambulans," kata dia dilansir dari Daily Mail.

Setelah bantuan paramedik datang, remaja itu segera diangkat dari kerusinya dan diletakkan pada sebuah tandu  dan dibawa menggunakan ambulans ke rumah sakit.

Sebelum akhirnya dibawa meninggalkan kafe internet, remaja itu sempat berpesan pada temannya untuk tetap memainkan game yang sedang dimainkannya.

Momen   ketika remaja itu dibantu paramedik hingga dibawa menggunakan tandu terakam kamera pengunjung kafe lainnya dan diunggah ke media sosial.
Ketagihan  game daring yang melanda kaum muda di China telah menjadi isu sosial yang menonjol di masyarakat dengan semakin banyaknya pelajar yang mengabaikan pengajian dan kehidupan sosial bahkan keluarga untuk bermain game online.

1 comment:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete